Memilih minyak muka untuk kedutan: petua dan 10 produk anti-penuaan semula jadi teratas

Jika anda ketawa lebih kerap, anda boleh melambatkan penampilan kedutan. Kajian menunjukkan bahawa lebih sedikit otot muka "menghidupkan" apabila tersenyum berbanding ketika seorang wanita mengerutkan dahi. Jadi, lipatan kelihatan tidak begitu sengit. Tetapi dalam amalan, walaupun pada gadis ceria, alur pertama kelihatan selepas 25 tahun. Selalunya di dahi, batang hidung dan berhampiran kelopak mata. Dan di sini minyak kosmetik semula jadi untuk muka dari kedutan sedia untuk datang untuk menyelamatkan.

Apabila bercakap tentang ubat semula jadi untuk kedutan pada kulit, pertama sekali, kami maksudkan sayur-sayuran dan minyak pati untuk muka. Mereka diperolehi dengan menekan "jus" sejuk dari bijirin, biji, pucuk.

Mereka mempunyai satu set komponen semula jadi yang mampu menyelesaikan masalah berkaitan usia epidermis. Mereka mengandungi vitamin, asid lemak tak tepu, makro dan mikroelemen, karbohidrat sayuran.

Bersama-sama, bahan-bahan ini merangsang pengeluaran kolagen dan elastin, melindungi kulit daripada faktor berbahaya dan mikroorganisma, tepu dengan kelembapan dan oksigen. Selain itu, rangkaian minyak sangat luas sehingga terdapat pilihan yang sesuai untuk mana-mana dompet dan untuk mana-mana jenis kulit.

Sudah tentu, anda boleh menolaknya. Seperti, mengapa membuang masa mencari minyak muka anti-kedut semulajadi yang sesuai, dan kemudian juga membuat campuran khas daripadanya? Lebih mudah pergi ke kedai dan membeli produk siap pakai. Dari segi penampilan, semuanya logik. Tetapi sebenarnya, apa yang lebih baik untuk wajah anda - krim atau minyak yang dibeli - adalah perkara yang boleh dipertikaikan.

gadis dengan minyak muka yang diremajakan

Krim anti-kedut kilang: kebaikan dan keburukan

Krim adalah bentuk kosmetik yang paling biasa yang digunakan oleh kanak-kanak perempuan untuk kedutan. Hari ini, secara literal setiap pengeluar menawarkan pilihan beberapa siri anti-penuaan. Dalam memerangi tanda-tanda penuaan, gadis biasanya tidak berbelanja, dan pemasar memahami perkara ini. Jadi produk dengan ekstrak emas, mutiara, sel stem muncul di rak . . . Tetapi apakah kelebihan dan kekurangan produk tersebut?

  • Mudah digunakan. Membeli krim anti-penuaan, anda menghilangkan kerumitan tambahan. Tiada apa-apa yang perlu dicampur, digabungkan, diperkaya dan kemudian dibasuh. Dibuka tiub, dan tahan kedutan.
  • Kosnya mahal. Alat yang benar-benar berkesan dan baik akan menelan kos yang agak mahal. Pada masa yang sama, produk sedemikian biasanya dibungkus dalam bekas kecil, jadi anda perlu memperbaharui tiub kira-kira sekali sebulan.
  • ketagihan. Menurut ulasan, produk untuk penuaan kulit cepat ketagihan, jadi selepas 3-5 bulan anda perlu berehat dan mengambil siri anti-penuaan baru.
  • Berfungsi di permukaan. Krim tidak menyelesaikan masalah yang dinyatakan pada tahap yang mendalam, tetapi hanya menutup masalah. Penggunaan jangka panjang kosmetik sedemikian akan menyembunyikan lipatan kecil, tetapi anda tidak akan dapat menghilangkan alur yang dalam.
  • Mengandungi bahan tambahan kimia. Apabila kosmetik dihasilkan pada skala perindustrian, komponen sintetik adalah sangat diperlukan. Mereka diperlukan untuk warna, bau, konsistensi "betul", dan juga untuk memastikan jangka hayat yang panjang.

Krim kedai tidak memberikan imuniti kulit. Alat ini "berfungsi" selagi anda tidak berhenti menggunakannya. Krim tidak menghalang penampilan alur baru dan tidak "mengecas" kulit dengan potensi kekuatan dan anti-penuaan.

minyak peremajaan kulit

Minyak semulajadi untuk kedutan: kebaikan dan keburukan

Minyak asli dan bukannya krim muka paling kerap digunakan oleh penyokong kosmetik rumah dan gadis-gadis yang tidak dapat mencari produk anti-penuaan yang sesuai di kedai. "Elixir" herba jauh lebih murah daripada produk berjenama dan selalunya sesuai untuk menyelesaikan masalah sampingan. Sebagai contoh, selain menghilangkan kedutan, ia membantu melembapkan atau menghilangkan jerawat, menyembuhkan luka pada tangan dan bibir, dan menghilangkan lingkaran di sekeliling mata. Apakah kebaikan dan keburukan minyak semula jadi yang patut ditonjolkan?

  • Memerlukan masa tambahan. Tidak semua minyak boleh digunakan sebagai ubat bebas, sebagai contoh, bukannya krim. Oleh kerana konsistensinya yang berat, kebanyakannya hanya boleh digunakan dalam kombinasi dengan komponen lain. Dalam kes sedemikian, topeng dan aplikasi dibuat. Masa diperlukan untuk penyediaan campuran dan untuk penerimaan prosedur itu sendiri. Selain itu, anda sering perlu membilas produk selepas digunakan kerana ia mungkin tidak diserap sepenuhnya. Juga, kebanyakan ubat rumah tidak disimpan, jadi setiap kali anda perlu "memaku" topeng segar.
  • Mereka mempunyai batasan dalam penggunaan. Walaupun banyak jenis "elixir" tumbuhan mempunyai kesan antiseptik dan anti-radang, wanita yang mempunyai kulit berminyak dan bermasalah dinasihatkan untuk tidak menyalahgunakan rawatan minyak. Dalam kes ini, pendekatan khas diperlukan dan gabungan dengan komponen lain hampir selalu diperlukan. Selain itu, tidak semua jenis minyak sesuai untuk kegunaan harian.
  • Mampu milik dan pelbagai fungsi. Tidak seperti produk industri anti-penuaan, minyak sayuran dan ester lebih murah. Tambahan pula, mereka bertahan lebih lama. Tambahan pula, kandungan botol yang sama boleh digunakan untuk muka, rambut dan kuku.
  • Mereka semula jadi dan hypoallergenic. Tiada komponen sintetik dalam minyak. Juga, hampir kesemuanya selamat digunakan dan boleh menyebabkan alahan hanya jika terdapat intoleransi individu terhadap produk.
  • Menyelesaikan masalah berkaitan usia pada tahap yang mendalam. Komposisi minyak adalah serupa dengan rembesan lemak manusia. Ini membolehkan anda menembusi ke dalam lapisan kulit yang lebih dalam, menepukan sel-sel, merangsang pembaharuan.
  • Mereka mempunyai kesan tahan lama. Minyak semulajadi menepu kulit dengan kesihatan dalam simpanan. Oleh itu, walaupun dengan rehat dalam penjagaan minyak, kesan anti-penuaan dapat dikekalkan: penampilan spontan alur baru akan dihentikan seketika.

Minyak sayuran tidak akan dapat menghilangkan sepenuhnya kedutan muka. Mungkin, hanya suntikan dan pembedahan "meremajakan" oleh pakar bedah plastik mempunyai kesan sedemikian. Tetapi produk semulajadi ini mampu "memadamkan" lekukan kecil dan memperbaiki keadaan alur "degil". Lebih-lebih lagi, hasil yang ketara berlaku selepas maksimum sebulan prosedur biasa. Perkara penting ialah pencegahan yang berkesan dan jangka panjang terhadap pembentukan lipatan baru.

Minyak terbaik untuk belia: "petua senarai"

Adalah mustahil untuk menentukan secara jelas minyak terbaik untuk wajah terhadap kedutan. Pendekatan individu adalah penting di sini. Seseorang memuji kastor "elixir". Ia tidak sesuai dengan gadis lain, dan mereka memilih minyak kemenyan.

Tetapi berdasarkan pengalaman penyokong kosmetologi rumah, anda boleh membuat "nasihat senarai" minyak mana yang terbaik untuk digunakan untuk kedutan untuk muka. Ngomong-ngomong, produk dari senarai kami yang sering dimasukkan ke dalam kosmetik anti-penuaan yang dibeli di kedai, yang dengan bangganya dikatakan oleh pengeluar dalam pengiklanannya.

dahi berkerut cara menghilangkan minyak

Kapur barus

  • Penerangan. Minyak pati kapur barus diperoleh dengan menyuling kulit kayu, akar dan dahan pokok laurel kapur barus. Ini adalah tumbuhan Asia Timur. Untuk kecantikan, mereka hanya mengambil minyak pati putih kapur barus. Ia digunakan sebagai teknik kosmetik radikal: apabila anda perlu dengan cepat menyusun kulit anda. Minyak ini mengandungi komponen unik bisabolol, yang dianggap sebagai analog panthenol. Tetapi produk itu sangat pekat, mempunyai bau yang tajam dan dalam bentuk tulen boleh mencederakan kulit. Oleh itu, minyak kapur barus tidak boleh digunakan walaupun sebagai minyak asas. Kuantitinya dalam campuran kosmetik jelas terhad oleh resipi, jika tidak, luka bakar mungkin.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Ubat ini disyorkan untuk masalah berkaitan usia dan kanak-kanak perempuan dengan kulit berminyak dan meradang. Memutihkan, menghilangkan parut dan parut, menghalang penampilan rosacea, melegakan kedutan dan jerawat, mengetatkan liang-liang.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Minyak kapur barus tidak boleh digunakan oleh ibu mengandung dan menyusu. Bahan ini juga dikontraindikasikan dalam epilepsi, asma, dermatitis dan ekzema.

Linen

  • Penerangan. Minyak biji rami sayuran adalah "jus" biji rami. Salah satu produk herba yang paling berguna, penggunaannya dalam kosmetologi boleh dikatakan tidak terhad. Ia boleh digunakan dalam bentuk tulen dan juga dimakan. Menyembuhkan luka, rekahan, penyakit kulit. Ia mempunyai set vitamin yang diperlukan untuk mengekalkan kecantikan wanita. Ia dibezakan oleh sejumlah besar asid lemak tak tepu dalam komposisi, yang diperlukan oleh epidermis dan badan secara keseluruhan. Bahan-bahan ini sangat diperlukan sebagai antioksidan dan penting untuk menguatkan imuniti.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Minyak rami ditetapkan untuk kulit yang menggelupas, penuaan dan meradang. Melembapkan secara mendalam, menghilangkan bintik hitam dan menghaluskan "sarang labah-labah" di muka. Memperbaiki keadaan umum kulit dan menghalang penampilan keradangan, kemurungan, bintik-bintik.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu.
minyak mustard untuk peremajaan

buah zaitun

  • Penerangan. Minyak zaitun sayuran adalah "jus" buah zaitun. Mengandungi antiseptik dan antioksidan semulajadi. Ia mengandungi kepekatan tinggi vitamin E dan asid lemak yang penting untuk kesihatan kulit. Ia sering digunakan dalam kosmetologi dalam bentuk tulen, dan juga berguna dalam pemakanan. Produk ini boleh digabungkan dengan bahan lain yang popular dalam kosmetologi rumah, tetapi dilarang sama sekali untuk menambahnya kepada produk perindustrian. Minyak zaitun sendiri sering digunakan untuk membuat krim muka buatan sendiri.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Ubat yang sangat diperlukan untuk kulit yang terlalu kering dan penuaan. Menyuburkan dengan baik, menghilangkan alur, menghilangkan ruam.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Kanak-kanak perempuan dengan kulit berminyak dan meradang hanya boleh menggunakan minyak zaitun dalam jumlah yang terhad, dengan kerap pecah dan tidak pernah dalam bentuk tulen.

Minyak rosehip

  • Penerangan. Minyak rosehip diperoleh daripada biji mawar liar. Produk ini berharga dalam kosmetologi kerana ia boleh digunakan dalam bentuk tulen untuk penjagaan mata. Produk ini kaya dengan asid askorbik - terdapat susunan magnitud yang lebih banyak di sini berbanding dengan lemon. Vitamin C adalah faktor utama dalam peremajaan.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Ubat yang sesuai untuk kulit kering. Melindungi dari matahari, menghilangkan bintik-bintik, bulatan dan sarang labah-labah, menyembuhkan, tepu dengan kelembapan, melegakan bengkak.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Minyak rosehip tidak sesuai untuk kanak-kanak perempuan dengan kulit berminyak. Kontraindikasi dalam jerawat.
minyak rosehip untuk peremajaan

Minyak kuman gandum

  • Penerangan. Minyak sayuran kuman gandum diperoleh dengan memproses spikelet bijirin. Produk ini tepu dengan vitamin E, yang menghalang proses layu epidermis. Minyak ini digunakan selepas pembetulan plastik dan untuk penjagaan kulit bayi yang halus. Boleh digunakan sebagai rawatan mandiri.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Berguna untuk kulit yang menggelupas, sensitif, meradang dan berkedut. Boleh digunakan untuk kelopak mata. Ia ditetapkan untuk pencegahan rosacea. Mengeluarkan alur, menyuburkan, memberi kesan positif kepada aktiviti kelenjar sebum.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu. Ia juga bukan pilihan rawatan terbaik untuk kulit yang terlalu berminyak.

bijan

  • Penerangan. Minyak bijan sayuran juga dipanggil minyak bijan. Ia diperoleh daripada pemprosesan biji bijan Afrika. Disyorkan untuk penjagaan kulit kanak-kanak, dalam rawatan dermatitis, psoriasis, ekzema. Sesuai untuk kawasan halus di sekeliling mata. Kaya dengan "vitamin kecantikan", antioksidan semulajadi. Mengandungi bahan yang menormalkan tahap hormon. Ia boleh digunakan sebagai produk kosmetik bebas setiap hari.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Dalam kombinasi yang cekap, ia sesuai untuk semua tekstur kulit. Tetapi paling berkesan menyelesaikan masalah mengelupas dan kekeringan, melawan kedutan. Melegakan bengkak, membantu dengan jerawat. Baik melindungi dari matahari "buruk".
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu.
minyak bijan untuk peremajaan

buckthorn laut

  • Penerangan. Minyak buckthorn laut sayuran ditekan dari biji dan bahagian daging buah tumbuhan ubatan dengan nama yang sama. Produk ini dibezakan oleh kandungan asid askorbik yang tinggi, vitamin A dan E, serta bahan lain yang penting untuk kesihatan kulit. Minyak ini digunakan untuk merawat luka bakar, luka, jerawat, dan penyakit kulit lain, termasuk kurap. Walau bagaimanapun, "jus" buckthorn laut dalam kosmetologi jarang digunakan tanpa cair. Produk ini sesuai untuk memperkayakan kosmetik siap.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Ubat yang sangat baik untuk penuaan, kulit yang meradang dan terlalu kering. Menghentikan keterukan alur pada peringkat awal. Menghilangkan jeragat, jeragat. Boleh disapu di bawah mata dan juga pada bulu mata.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu.

aprikot

  • Penerangan. Minyak aprikot sayuran "diekstrak" daripada biji buah aprikot. Dalam kosmetologi, ia digunakan sebagai produk bebas dan sebagai bahan tambahan pelarut dalam minyak pati untuk wajah terhadap kedutan. Manfaatnya adalah dalam kandungan vitamin F yang tinggi. Ia adalah satu set asid lemak tak tepu yang diperlukan oleh tubuh wanita untuk kulit, rambut dan kuku yang sihat. Juga, bahan ini membantu komponen berguna lain untuk bertindak lebih aktif di peringkat selular. Minyak aprikot mengandungi "vitamin kecantikan" tradisional - kumpulan B, A, C, dll. Ia boleh digunakan walaupun oleh kanak-kanak. Juga berguna dalam memerangi selulit.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Membantu penuaan, kulit sensitif, menggelupas dan meradang. Sesuai untuk jenis gabungan. Mempunyai kesan meremajakan. Ciri antibakteria membolehkan anda menghilangkan jerawat dan bintik hitam.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu.
minyak aprikot untuk peremajaan

pic

  • Penerangan. Minyak pic sayuran diperbuat daripada biji buah pokok pic. Tekstur yang sangat ringan dan pada masa yang sama sangat berkhasiat untuk kulit. Ia menyerap dengan baik dan sesuai untuk kegunaan bebas. Boleh disapu walaupun di bawah mata dan pada bulu mata. Ia mengandungi banyak asid lemak tak tepu yang memperbaiki keadaan umum epidermis. Ia juga mengandungi vitamin kumpulan B, asid askorbik, vitamin A dan E. Sesuai untuk kanak-kanak perempuan yang terdedah kepada reaksi alahan terhadap kosmetik dan makanan.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Disyorkan untuk penuaan, mengelupas, kulit sensitif dan meradang. Menanggalkan "sarang labah-labah", memberikan kesan baldu, meratakan warna, melawan kemerahan dan benjolan.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu.

kastor

  • Penerangan. Minyak kastor sayuran ditekan dari benih tumbuhan beracun - kacang kastor. Minyak kitar semula tidak lagi mengandungi bahan berbahaya dan, jika digunakan dengan betul, malah sangat berguna. Tetapi anda tidak boleh menggunakannya pada kulit dalam bentuk tulennya. "Kemuncak"nya adalah asid risinoleik dalam komposisi, yang mempunyai kesan cepat melembutkan kulit. Minyak kastor sering digunakan untuk meningkatkan ketebalan dan pertumbuhan bulu mata, serta untuk menghilangkan ketuat. Digunakan sebagai komponen campuran pembersih untuk kulit yang meradang.
  • Kepada siapa dan untuk apa ia sesuai. Disyorkan untuk penuaan, kulit sensitif, kering dan kasar. Melawan kedutan, mengelupas, menghilangkan pigmentasi. Dalam kombinasi yang betul dengan minyak lain, ia adalah ubat yang berkesan untuk kaki gagak di bawah mata.
  • Siapa yang tidak disyorkan. Produk ini tidak sesuai untuk intoleransi individu.

Selalunya dalam kosmetologi rumah, kanak-kanak perempuan dipandu oleh prinsip eksperimen. Contohnya, mereka memilih minyak kosmetik yang sesuai untuk wajah yang sesuai dan bukannya krim. Untuk menjaga kelopak mata, beberapa jenis "jus" sayuran digabungkan sekaligus. Dan untuk aplikasi, minyak ditambah dengan produk tenusu, sayur-sayuran dan puri buah-buahan.

Tidak kira minyak muka anti-kedut mana yang anda suka - sentiasa ingat langkah keselamatan. Uji produk di celah siku anda terlebih dahulu. Dan kanak-kanak perempuan dengan kulit berminyak harus berhati-hati apabila memilih resipi untuk campuran kosmetik yang mengandungi ester atau minyak sayuran.